Ofte stilte spørsmål

 

Den største visdommen ligger ofte i spørsmål som ikke krever svar.
Men dersom det er noe du lurer på, vil vi alltid svare deg så godt vi kan.

Hva er fakturasalg?

Hva er fakturasalg?

Fakturasalg er en enkel og fleksibel løsning som gir deg raskt tilgang til penger når du trenger det. Med fakturasalg selger du din utgående faktura til oss og får pengene på konto innen neste virkedag. På den måten slipper du å vente helt til forfallsdato for å få betalt for jobben du har gjort eller for varene du har levert.

Hvorfor burde jeg bruke fakturasalg?

Du oppnår flere fordeler ved å bruke fakturasalg:

  • Du får oppgjør for dine utestående fakturaer når du selv ønsker det.
  • Du får raskt tilgang til penger og bedre likviditet når du trenger det.
  • Når vi kjøper din faktura, overtar vi resten av jobben slik at du kan bruke tid på din egen virksomhet
Hva koster det å bruke fakturasalg?

Fakturasalg prises som en prosentprovisjon av fakturaens totale beløp. I tillegg tar vi fakturaens kredittid, samt din og din kundes risikoprofil til betraktning. For eksempel: du sender en faktura på 100,000, – med 30 dagers kredittid, med en prosentprovisjon på 2,5% får du utbetalt 97,500, – på første dag, istedenfor etter 30 dager.

Må jeg selge alle mine fakturaer?

Fakturasalg er en enkel og fleksibel løsning hvor du bestemmer helt selv hvilke fakturaer du vil selge, og når du vil selge de – ingen binding og full frihet.

Hvilke fakturaer kan jeg selge?

Du kan i utgangspunktet selge alle dine fakturaer til oss, med noen få unntak:

  • Vi kjøper kun fakturaer fra bedrift til bedrift. Med andre ord kan vi ikke kjøpe faktura mot privatpersoner.
  • Vi kan ikke kjøpe en faktura som allerede er sendt til fakturamottaker eller faktura som har forfalt. I tillegg må varene/tjenestene være levert på det tidspunktet vi kjøper fakturaen.
  • Vi kan ikke kjøpe fakturaer mot utenlandske selskap eller som er utstedt i en annen valuta enn norske kroner.
Finnes det en kredittgrense for hvor mye jeg kan selge fakturaer for?

I en fakturasalgsavtale vil det bli fastsatt en øvre kredittgrense som utgjør det totale beløpet som du kan selge fakturaer for.

Hva er forskjellen på fakturasalg og factoring?

Factoring er en løpende avtale hvor tilbyder av tjenesten administrerer alle dine faktura og gir deg et lån basert på verdien av dine fakturaer. Betalingsrisikoen er det fortsatt du som kunde som har. Med fakturasalg trenger du ikke å sette bort administrasjonen av faktura, og du velger helt selv hvilke fakturaer du ønsker å selge. Når du selger en faktura til oss får du penger på konto med én gang, og vi overtar risikoen.

Hva tenker kundene mine dersom jeg selger mine fakturaer?

Vår erfaring er at fakturamottakere er positive til at fakturaen har blitt solgt til oss. Selv om fakturasalg er et relativt nytt produkt i Norge, blir løsningen stadig mer vanlig å se blant små og mellomstore bedrifter.

Hva trengs for å bli kunde i Spire Finans?

For å bli kunde hos oss vil vi be deg om å sende din bedrifts siste tilgjengelige regnskap.

 

Hvor lang tid tar det å bli kunde, og hva trengs for å bli kunde i Spire Finans?

Så snart vi har mottatt all nødvendig dokumentasjonen fra deg, tar det i de fleste tilfeller maks 24 timer til ditt kundeforhold er klart.

Hva forplikter jeg meg til som kunde?

Som kunde hos oss forplikter du deg til ingenting. Ved fakturasalg velger du helt selv hvilke fakturaer og når du ønsker å selge de – ingen binding og full fleksibilitet.

Hvordan virker fakturasalg?

Hvordan logger jeg meg inn i kundeportalen?

Du logger deg inn i kundeportalen ved å gå til www.spirefinans.no og trykke på fanen «Logg inn».

Du bruker din personlige BankID/BankID på mobil for identifisering.

Kan flere brukere ha tilgang til den samme kundeportalen?

Ja, det er ingen problem å tilknytte flere brukere til den samme kundeportalen. Dersom du ønsker å gi tilgang til flere brukere kan du skrive til kundeservice@spirefinans.no eller ringe oss på (+47) 48 50 9000.

Hvordan selger jeg en faktura i kundeportalen?

Å selge en faktura i kundeportalen er enkelt; du lager din utgående faktura akkurat slik som du pleier. Deretter logger du deg inn i kundeportalen og trykker «Selg Faktura». Fyll inn fakturainfo, last opp fakturaen som PDF-vedlegg og trykk «Send». Din faktura blir nå sendt til din kontaktperson hos Spire Finans for videre behandling.

Jeg har laget en faktura, hva gjør jeg med denne?

I kundeportalen til Spire Finans:

Når du har opprettet en faktura i regnskapssystemet ditt logger du deg inn i kundeportalen, laster opp fakturaen som vedlegg og fyller inn i nødvendig fakturainfo. Det er viktig at du ikke selv sender den opprinnelige fakturaen til fakturamottaker. Så snart du har sendt inn fakturaen til oss, vil vi ordne resten.

 

Direkte i ditt regnskapssystem:

Dersom du er kunde hos en av våre regnskapspartnere, kan du sende din faktura direkte til oss via regnskapssystemet ditt. Spire Finans har integrasjon i følgende systemer:

  • Xledger
  • Azets CoZone
  • Tripletex (kommer snart)
Kan jeg selge fakturaer til Spire Finans direkte i regnskapssystemet mitt?

Så klart du kan! Vi samarbeider med både Xledger og Azets CoZone, samt Tripletex som kommer snart. Når du har opprettet din faktura trykker du bare på «fakturasalg» og velger Spire Finans – resten av jobben gjør vi.

Kan jeg sende faktura som EHF?

Det kan du, ta kontakt med oss så tilpasser vi rutinene deretter.

Hvordan kan jeg se at en faktura har blitt kjøpt av Spire Finans?

I kundeportalen kan du til enhver tid se status på dine fakturasalg.

Mottar jeg en kvittering på at min faktura har blitt solgt til Spire Finans?

Bilag for solgte faktura er alltid tilgjengelig i kundeportalen.

Hvordan ser en faktura ut når den har blitt solgt til Spire Finans?

Det eneste vi tilføyer er en tekst om at fakturaen er overdratt til SpareBank 1 SMN Spire Finans, og at betaling skal skje til vårt kontonummer. Ellers ser fakturaen lik ut.

Når mottar jeg pengene for en solgt faktura?

Når vi har godkjent og kjøpt din faktura vil du motta pengene på din konto senest neste virkedag.

Hvordan utbetales en solgt faktura?

Når fakturaen er kjøpt av oss, utbetales beløpet til kontonummeret som er angitt av deg som kunde. Det utbetalte beløpet tilsvarer opprinnelige fakturabeløp, fratrukket provisjonskostnaden.

Hvorfor har min faktura blitt avvist?

Vi forsøker i det lengste å unngå at en faktura skal bli avvist av oss. Men i de tilfeller det skjer kan det av flere forhold. De mest vanlige årsakene kan ofte være relatert til din kundes kreditt- og risikoprofil, eller innsigelser på fakturaen. Ved et eventuelt avslag vil du alltid få oppgitt den faktiske årsaken av oss.

Hva menes med limit i kundeportalen min?

Limit er kredittgrensen som viser hvor mye du kan selge fakturaer til oss for. Dersom du har behov for å endre din limit, sender du bare en e-post til kundeservice@spirefinans.no eller tar kontakt med oss på (+47) 48 50 9000.

Hvordan fører jeg et fakturasalg i regnskapet mitt?

I kundeportalen kan du til enhver tid laste ned et enkelt avregningsbilag fra rapportmenyen. Dette bilaget viser utbetalt beløp og kostnad for provisjon som fungerer som underlag til regnskapet ditt.

Hva skjer dersom min kunde har innsigelser?

Det er viktig at du har levert det du har blitt enig med kunden din om å levere, men vi skjønner at det enkelte ganger kan oppstå feil eller misforståelser. Dersom det skulle skje at din kunde har en innsigelse, ønsker vi at du og din kunde forsøker å løse problemet på egen hånd.

Hva skjer dersom kunden min ikke betaler?

Dersom din kunde av ulike grunner ikke betaler fakturaen, vil vi stå for betalingsoppfølgingen av kravet og eventuelt videresende dette til et eksternt inkassoselskap.

Fikk du ikke svar på det du lurte på? Fyll ut skjemaet under, så vil vi kontakte deg så fort vi kan.