Anders Eriksrud og Øystein Gjersøe drømte om å skape en kul arbeidsplass. Nå har de 18 ansatte og fortsetter å vokse – med bittelitt hjelp.
– Det er ikke noe mål i seg selv å bli størst mulig, men når vi vokser som en konsekvens av at vi er gode og har suksess, så er det selvsagt veldig bra, sier daglig leder Anders Eriksrud i VinnVinn Reklame AS.
Stor økning i lønnskostnader
Sammen med partner Øystein Gjersøe satser Eriksrud på produksjon av nettsider, nettbutikker, film, foto og grafiske tjenester. Siden de startet mediebyrået i Trondheim i 2014 har staben økt fra 5-6 ansatte til 17. Da er det klart at utgiftene også øker merkbart.
– For oss er det lønn som er den store kostnadsposten. Selv om driften går bra, er det ikke alltid at kundene våre betaler når de skal, og da kan det gå utover likviditeten. Og det er jo nettopp der de fleste små og mellomstore bedrifter møter på utfordringer, sier Eriksrud.
For VinnVinn Reklame AS ble løsningen fakturasalg hos Spire Finans.

Mer tid til kjerneoppgaver
– Fordelen med fakturasalg er at vi får inn pengene med en gang. Det gjør at vi kan senke skuldrene og fokusere på det vi skal gjøre. Vi har sett litt på lignende tjenester i andre banker også, men det fine med Spire Finans er at de er så fleksible og tilpasser løsningen til våre behov, sier han.
Med stadig mer å gjøre – og et større spekter av tjenester – er VinnVinn i ferd med å gå gjennom et aldri så lite identitetsskifte. Det er også en av grunnene til at de nettopp skiftet navn fra Call2Action til VinnVinn Reklame.
Her kan du lese mer om hvordan fakturasalg kan bedre likviditeten.

Skal fortsette å vokse
– Vi er i ferd med å bli et fullskala reklamebyrå som kan tilby de fleste tjenester. Kjernekundene våre til nå har vært små og mellomstore bedrifter, og de er fortsatt viktige for oss. Men vi ser at størrelsen på kundene også vokser i takt med at vi blir større, og da var det tide å få et navn som passet oss bedre, sier Eriksrud.
Planen er å fortsette å vokse så lenge det er hensiktsmessig. Men enda viktigere er det å skape en ”likandes” arbeidsplass.
– Til nå har vi vokst med 30-40 % i omsetning hvert år, og den den takten skal vi fortsette med. Men det aller viktigste er å skape en kul arbeidsplass. Et sted vi liker, og de ansatte liker og hvor vi gleder oss til å gå på jobb hver eneste dag, avslutter Eriksrud.
